I slutet av 2022 påbörjade Taxi Stockholm sin omställning mot en bilpark med förnybara drivmedel. Under samma år ökade bland annat andelen elbilar från tre procent till 17 procent samtidigt som andelen dieselbilar minskade. Det visar företagets hållbarhetsredovisning. Målet är att bli emissionsfria 2030.
–Vi är bara i början av den här omställningen, säger Johan Porsman, hållbarhetsansvarig på Taxi Stockholm.
För att en elbil ska vara lämplig för taxiverksamhet, ställs det krav på bland annat räckvidd per laddning, batteriets garantitid och effektiv snabbladdningsfunktion. Även krav på storlek av bil och höjd på bilens insteg måste tas hänsyn till i upphandlingarna.
–De eldrivna fordon som möter Taxi Stockholms krav är i regel dyrare än fossildrivna fordon i samma klass. Regeringens elbilstöd har därför varit en viktig förutsättning för vår elektrifiering under de senaste åren. När det här stödet togs bort i slutet av 2022, innebar det att omställningen försvårades, menar Johan Porsman.
– Men bilarna hos Taxi Stockholm byts som regel ut vart tredje år för att sedan säljas på begagnatmarknaden. Därför finns förutsättningarna för en snabb omställning när de emissionsfria bilmodellerna och drivmedelsinfrastrukturen är på plats, avrundar Johan Porsman.
Källa: Taxi Stockholm.