Införandet av miljözoner i Gamla stan och på Norrmalm i Stockholm begränsar även yrkesmässig trafik nästa år. Något som oroar såväl Svenska Taxiförbundet som Taxi Stockholm och Cabonline eftersom begränsningarna även kan påverka redan gjorda upphandlingar. De enda som undantas från miljözonernas begränsningar är färdtjänstfordon vars förare eller passagerare innehar ett parkeringstillstånd.
-Med så kort varsel finns en fara för att fordonsbrist också drabbar skolskjutsar, eftersom de inte räknas som färdtjänst. Vidare skulle förslaget som nu presenteras blockera de taxifordon som fortfarande drivs med bensin och diesel från att trafikera stora delar av Stockholms innerstad, säger Taxiförbundets ordförande Lennart Kalderén.
-Mer än 20 procent av vår fordonspark är helt emissionsfri idag, säger Henrik Boström Taxi Stockholm. Fanns förutsättningarna skulle vi vara helt emissionsfria redan imorgon. Men vi har ansvar för att stockholmarnas vardag fungerar och att våra åkeriägare har vettiga villkor. Stora och snabba förändringar vänder upp och ned på förutsättningarna, riskerar ingångna avtal och ger försämrad service för kunden.
Källa: Svenska Taxiförbundet.