Den första augusti försvann miljöpremien på 20 procent av inköpspriset för elbussar som går i stadstrafik. Fokus ska i stället läggas på att ge stöd till förortsbussar, expressbussar som får behålla miljöpremien.
Sveriges Bussföretag är starkt kritiska till regeringens beslut.
-För kollektivtrafiken krävs långsiktiga spelregler, normalt upphandlas busstrafik för en period av åtta till tio år. Processen med att upphandla trafiken sker långt innan trafikstart, och när företagen lämnar anbud kalkyleras dessa utifrån de förutsättningar som gäller vid det tillfället. När regeringen nu ändrar villkoren för elbusspremien med så kort tidshorisont innebär det att kalkylerna för anbud som lagts förändras helt. Med beaktande av hur låga marginalerna är avseende busstrafik kan detta helt förändra villkoren för ingångna avtal. Villkoren behöver vara tillförlitliga och att förändringar behöver ske i samråd med branschen. Det är uppenbart att så inte har skett nu. Vi uppmanar därför regeringen att ompröva sitt beslut, och säkerställa att avvecklingen av elbusspremien för stadsbussar sker i samråd med branschen, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag. Källa: Elbilen och Sveriges Bussföretag.