Luleå taxi samlade nyligen flertalet kommunpolitiker, polisen och branschorganisationen Svenska Taxiförbundet för att lyfta problematiken med svarttaxi och behovet av trafikplanering i Luleå stad. Polisen uppger att de har svårt att ingripa då bevisläget är komplicerat och straffskalan för brottet dessutom är lågt. Polisen uppmanar istället allmänheten att ge tips, och att medborgarna tar ett eget ansvar och inte åker svarttaxi.
- Den kraftiga ökningen av svarttaxi riskerar slå ut den seriösa taxinäringen. Det påverkar den privata resenären, kroglivet och näringslivets behov av taxitjänster samt upphandlade resor med färdtjänst, skolskjuts och sjukresor, säger Mikael Hjorth, koncernchef och styrelseordförande för Luleå Taxi.
Polisens uppdrag är att få bort svarttaxi från gator och torg menar Natalee Ågren, verksamhetschef Svenska Taxiförbundet.
-Vi behöver också en större förståelse från kommunen och våra politiker för den roll taxi spelar i samhället. De är inte hållbart att invånarna ser det som en lösning att vända sig till kriminella aktörer för sina resor. Resenärer utsätts för fara samtidigt som skuggsamhället växer och skatteintäkter förloras, betonar hon.
Luleå taxi efterlyste också ett bättre samarbete med kommunen där även taxi inkluderas i trafikplaneringen. Idag råder stor problematik för såväl utryckningsfordon som samhällsbetalda resor i vissa delar av staden. Trafikskyltning och zoner/platser för taxi saknas och körförbud råder där upphämtning och avlämning av kunder sker dagligen, vilket leder till kostsamma böter.
- Som det ser ut idag tvingas den seriösa taxiverksamheten bryta mot gällande trafikregler för att följa avtalen med våra uppdragsgivare, säger Mikael Hjorth.
Källa: Svenska Taxiförbundet