Europaparlamentet och ministerrådet har kommit överens om förändrade kör- och vilotidsregler för bussförare som kör beställningstrafik. Överenskommelsen kommer att innebära minskad stress och ge mer kontroll till bussförarna att anpassa körningen efter de förutsättningar som gäller.
- Men det viktigaste med beslutet är att EUs institutioner en gång för alla erkänner att buss- och lastbilssektorn har olika förutsättningar, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.
Förändringarna innebär i korthet:
- En utökning av den så kallade tolvdagarsregeln även till inrikes trafik.
- En möjlighet att mer flexibelt dela upp den obligatoriska 45-minutersrasten i två delar om minst femton minuter vardera (vilket möjliggör fler kombinationer än idag).
- Möjlighet att skjuta upp dygnsvilan med en timme vid ett tillfälle under en resa som är minst sex dagar, förutsatt att den totala körtiden under dagen inte överstiger sju timmar.
Dessutom ska färdbladen (waybillen) som idag används i den gränsöverskridande trafiken digitaliseras och färdskrivarnas specifikationer uppdateras för att kunna göra skillnad på beställningstrafik respektive reguljär busstrafik.
Källa: Sveriges Bussföretag.