Annons:
Annons:

Lennart Kalderén, ordförande Svenska Taxiförbundet och hela taxi­sverige är mycket kritiska mot Din Tur i Västernorrland.

Västernorrland – en strid taxi måste ta

Nyheter

Det finns de som påstår att taxinäringen är alltför nitisk i att ta strid. En del menar att vi inte ska sätta oss till motvärn mot illa skötta upp­handlingar utan i stället ”marknads­anpassa” oss. Förbundet måste dock reagera när vårt rättssystem inte förmår upprätthålla de lagliga ramarna för vår näring. En lärdom för livet är att man måste välja sina strider, annars kan motgångar skapa resignation. Och det finns händelser där man måste visa var gränsen går. Beställningscentralerna i Västernorrland; Taxi Drakstaden, Sollef­teå Taxi, Taxi Härnösand, WeTaxi i Ånge och Örntaxi i Örn­sköldsvik är nu mitt uppe i en prövningens stund där det mesta ställs på sin spets.

Taxiföretagen har ett avtal med regionens kollektivtrafikmyndighet Din Tur, om att köra färdtjänst och sjukresor. Avtalet är glasklart: ”Din Tur Kundcenters uppgift är att ta emot beställningar, samordna dessa och fördela köruppdrag till trafikföretagen.” *

Det innebär att Din Tur ska beställa transporterna hos trafikföretagen som fördelar dem till sina förare. Konflikten ligger i att Din Tur, som planerar att gå över till ett nytt system, kräver att transporterna fördelas direkt till förarna, i stället för som avtalat via trafikföretagen.

Politikerna tiger
Till saken hör att Din Tur begärt in anbud på ett system som kan fördela körningarna till beställningscentralerna, ändå väljer de att trotsa avtalet och gå förbi beställningscentralerna. I november förra året meddelade Din Tur att det nya systemet skulle tas i drift den första februari. Taxiföretagen försökte förgäves få till en dialog med Din Tur, men fick endast till svar att det nya systemet skulle införas. Taxiföretagen och Svenska Taxiförbundet vände sig då till den politiskt valda direktionen för kollektivtrafikmyndigheten och påtalade att Din Tur begår ett avtalsbrott. Vi möttes dock av tystnad och senare av stämning där taxiföretagen hotades med viten i en storleksordning som skulle framkalla konkurser på bara några dagar.

Din Tur har hävdat att myndigheten ska besluta om den tekniska lösning som är bäst för dem, men nonchalerar helt den otvetydiga skrivningen i avtalet. Nu ligger fallet i tingsrätten för ett avgörande, som väntas vilken dag som helst.

Avtal ska hållas
För taxiföretagen är det en självklarhet att i möjligaste mån anpassa sig och lyssna på kunden. Men, när det som i detta fall, finns ett anbud med överenskomna villkor i ett underskrivet avtal, då är det svårt att se något annat alternativ än att ”Pacta sunt servanda” - avtal ska hållas! Om det blir fritt fram för en part att köra över sina motparter, då undermineras avtalet som affärsinstrument. Och det kommer att drabba fler branscher än taxi, snarast hela samhället.

Om Din Tur ges fritt fram att gå förbi beställningscentralerna mister dessa kontrollen av sina förare. Det skulle hindra taxiföretagens möjligheter att utföra andra resetjänster som privatresor och flygtaxi mm som är viktiga för företagens överlevnad. Detta har framförts till Din Turs politiker, utan annan reaktion än hot om astronomiska böter. Därför har det varit viktigt för Svenska Taxiförbundet att stötta taxiföretagen i Västernorrland mot detta avtalsbrott.

Något tydligare exempel på en avgörande uppgift för en branschorganisation har jag sällan upplevt. Det handlar om att respekteras som bransch och affärspart.

*(Bilaga 2, sid 2. ”Trafikföretagen” är enligt partsbeskrivningen de beställningscentraler som skrivit på avtalet, uppräknade ovan.)


Svenska Taxiförbundet, besöksadress: Karlavägen 83, 114 59 Stockholm, 08-566 21 660, info@taxiforbundet.se

Annons:

Offentlig upphandling har fällt två Halmstads-företag

Nyheter

02 april 2025

Veckans (13) topp tre nyheter

Nyheter

30 mars 2025

Taxiförbundet: Region Uppsalas upphandling ett riktigt lågvattenmärke

Nyheter

29 mars 2025

Polisspaning gav resultat – man åtalas för svarttaxitrafik

Nyheter

29 mars 2025

Västtrafiks upphandling spikad

Nyheter

29 mars 2025

Gunnlög, 61, startar taxibolag på Fårö

Nyheter

28 mars 2025

Annons:

EU-direktiv: B-körkort ger möjlighet att köra tyngre fordon

Nyheter

27 mars 2025

Preliminärt beslut: åldern för att köra buss sänks till 21 år

Nyheter

27 mars 2025

Nytt Upphandlingsdirektiv kan förändra LoU

Nyheter

27 mars 2025

Bertha fokuserar på politik och rekrytering

Nyheter

27 mars 2025

Eldrivna taxibilar utgör 19 procent av fordonsparken

Nyheter

26 mars 2025

Drygt 5 000 fler taxifordon

Nyheter

26 mars 2025

Magnus Creutz tar plats som vice ordförande i Taxiförbundet

Nyheter

25 mars 2025

Toyota vanligaste taxin

Nyheter

25 mars 2025

Sveriges bussföretag: Miljözon klass 3 – undantag nödvändiga

Nyheter

25 mars 2025

Stor ökning av enbilsföretag

Nyheter

25 mars 2025

Viss inbromsning för turistbussföretagen

Nyheter

25 mars 2025

Kund tog tag i ratten – taxi körde in i lyktstolpe

Nyheter

24 mars 2025

Sparkade taxiföraren i ansiktet

Nyheter

24 mars 2025

Sjuttiofemårig kund misshandlade taxiförare

Nyheter

24 mars 2025

Digitala plattformar i fokus vid norsk skattekontroll

Nyheter

24 mars 2025

Veckans (12) topp tre nyheter

Nyheter

23 mars 2025

Gratisskjuts kartlägger behovet av självkörande fordon i Tavelsjö

Nyheter

21 mars 2025

Taxiförbundet nöjda med delbetänkandet om Arlanda

Nyheter

20 mars 2025

Taxi Stockholm avslöjar fusket: Var fjärde gig-förare använder inte taxameter!

Nyheter

19 mars 2025

Knytnävsslag i ansiktet på taxiförare

Nyheter

18 mars 2025

Nytt nummer av Taxi idag/Allt om buss kommer på fredag

Nyheter

18 mars 2025

Taxiförare misshandlad och hotad av kund

Nyheter

17 mars 2025

Sjunde generationen av VW Transport lanseras

Nyheter

17 mars 2025

Fler fordon och färre konkurser i taxibranschen

Nyheter

17 mars 2025

Veckans (11) topp tre nyheter

Nyheter

16 mars 2025

Northvolts konkurs drabbar Skellefteå Taxi

Nyheter

14 mars 2025

Danielssons Busstrafik lämnar över till Taxi Strömsund

Nyheter

14 mars 2025

Taxi Stockholm toppar hållbarhetsindex

Nyheter

13 mars 2025

Dryga böter för icke godkända taxametrar

Nyheter

11 mars 2025

Utveckling av Arlanda skulle stimulera taxinäringen

Nyheter

10 mars 2025

Snyltare försökte slå taxiföraren

Nyheter

10 mars 2025

Veckans (10) topp tre nyheter

Nyheter

09 mars 2025

Grova våldsbrott stoppas efter larm från taxiförare

Nyheter

06 mars 2025

Två nya taxiföretag i Sala

Nyheter

05 mars 2025

Begär skadestånd på 200 000 kronor för felaktig upphandling

Nyheter

03 mars 2025

Nytt taxibolag i Sundsvall

Nyheter

03 mars 2025

Argsint kvinna döms för misshandel av taxiförare

Nyheter

03 mars 2025

Veckans (9) topp tre nyheter

Nyheter

02 mars 2025

Svensk kollektivtrafik: Se vilka upphandlingar som är på gång

Nyheter

01 mars 2025

Serviceresandet ökar men förarbristen hämmar kvaliteten

Nyheter

01 mars 2025

Go-Ahead Sweden köper Trossö Buss

Nyheter

01 mars 2025

Samarbete med fastighetsbolag får fler att åka kollektivt

Nyheter

27 februari 2025

Taxiförbundet undersöker rekryteringsbehovet

Nyheter

26 februari 2025

Cabonline tar AI-hjälp för säkrare resor

Nyheter

26 februari 2025

Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår