Förvaltningsrätten i Falun ansluter sig till Transportföretagen och Sveriges Bussföretags linje i en nyligen förkunnad dom. Det är inte rimligt att ett företag ska få betala sanktionsavgift för förseelser mot kör- och vilotidsreglerna som en förare gör sig skyldig till när denne arbetar åt annan uppdragsgivare.
Åkerier och bussföretag har fått sanktionsavgifter för att förare gjort överträdelser hos ett annat företag efter avslutat pass. I februari prövades ett sådant fall i förvaltningsrätten i Falun och domstolen gav åkeriet rätt. Transportstyrelsen valde att inte överklaga och domen har därför vunnit laga kraft.
-Ett mycket glädjande domslut, äntligen vinner det sunda förnuftet, säger Susanne Karlsson, biträdande samhällspolitisk chef på Transportföretagen och hoppas nu att domen blir vägledande för Transportstyrelsens hantering av liknande ärenden framöver.
Det specifika fallet handlar om ett åkeri (A) som anlitat förare från ett bemanningsföretag och vid två tillfällen har föraren fått för kort dygnsvila respektive veckovila. När föraren avslutade arbetspasset hos åkeri (A) var allting korrekt. Den för korta vilan uppstod när föraren sedan körde åt ett annat åkeri (B). Transportstyrelsen, som beslutade om sanktionsavgiften, menade att eftersom föraren först kört åt åkeri A räcker det för att det åkeriet ska anses ansvariga för överträdelsen. Men det höll inte förvaltningsrätten med om.
Källa: Sveriges Bussföretag.