Som globalt företag med huvudkontor i EU där 1. alla transaktioner sker i en app som 2. inte går att runda varken för kund eller chaufför och där 3. insyn för skattemyndigheterna blir total, är vi glada att det nu finns ett EU-regelverk för skattetransparens på plats. Av den artikel som Lennart Kalderén från Svenska Taxiförbundet (Se: https://www.taxiidag.se/nyheter/e/2854/debatt-eu-direktiven-behovs-for-en-sund-taximarknad/) skrivit är det tydligt att till och med hos Taxiförbundet saknas kunskap kring hur den moderna digitala taxibranschen fungerar.
Bolt har ett starkt intresse av att DAC7 är på plats. Vi har en löpande och oerhört god dialog med Skatteverket för att säkerställa att implementeringen ska bli smidig. Regelverket är en förbättring jämfört med hur traditionell taxi fungerar och förutom att regelverket en gång för alla kan ta död på insinuationer om att företag som Bolt inte skulle betala skatter korrekt, så kan det utgöra en viktig pusselbit i att digitalisera branschen än mer. Förhoppningsvis kan det leda till en politisk diskussion kring hur taxiregelverken framöver kan fokusera mer på digitala lösningar istället för kostsamma gamla tekniska installationer i varenda taxibil.
Skapar konkurrensfördelar
Att apptaxi skapar konkurrensfördelar genom prisvärd och effektiv matchning av utbud och efterfrågan är ett faktum. Annars hade det inte varit möjligt att enbart några år efter lanseringen bli en av de största aktörerna på privatmarknaden i Sverige. Innovativa lösningar med fokus på snabbhet och prissättning är uppenbart efterfrågade av kunder. Med ett tydligt fokus på tekniska innovationer och en global närvaro kan Bolt skapa skalfördelar som helt enkelt inte är möjligt för lokala aktörer.
Kanske har ett fel smugit sig in i Taxiförbundets artikel när det hänvisas till “eventuell’ taxameteranvandning. I Sverige är det lag på taxameter och enbart förare med licens och taxameter kan ansluta sig till Bolts plattform. Eftersom en Bolt-resa per definition bara kan ske via appen registreras varenda meter en bil färdas. Myndigheter som Skatteverket kan därför få all data som behövs för att säkerstalla att allt är korrekt. Så är inte fallet i en taxi som till exempel vinkas in från gatan eftersom det då är möjligt att bara stänga av taxametern. Myndigheterna har visserligen verktyg för att stävja svarttaxiverksamhet redan idag men kombinationen av DAC7 och 100 procent appbaserad färddata är oslagbar. Det går inte att fuska.
Alltför länge har regelverken inom många branscher inte tagit höjd för hur den digitala ekonomin fungerar. Med regelverk som DAC7 får vi en viktig pusselbit på plats för att bygga framtidens taxibransch.
Lina Dahlander, Sverigechef taxiverksamheten, Bolt Roger Björkbacka, Sverigechef public policy, Bolt
Fakta om beskattning
Bolt har ett svenskt dotterbolag i Sverige - Bolt Services AB - som är skatteskyldigt och betalar företagsskatt enligt svenska regler, därmed även moms enligt svenska regler och EU-rätt.
Om Bolt
Bolt är den europeiska superappen som har 150 miljoner kunder i 45 länder och över 500 städer i Europa och Afrika. Bolaget strävar efter att accelerera övergången från ägda bilar till delad mobilitet och erbjuder bättre alternativ för varje användningsområde, inklusive taxi, bildelning, mikro-mobilitet samt mat- och dagligvaruleveranser.