Bolts Sverigechefer Lina Dahlander och Roger Björkbacka gläds över att EU-direktivet DAC 7 nu genomförs och tackar EU för ökad skattekontroll. Boltcheferna hävdar att deras teknik – med app - skulle medföra effektivare skattekontroll än det i Sverige lagstadgade systemet med taxameter och obligatorisk tömning till redovisningscentraler.
Detta är minst sagt vilseledande och utmanande för många aktiva inom vår bransch. Svenska Taxiförbundets hederskrav säger att körintäkter som tjänas in i Sverige också ska beskattas i Sverige. Beskattning avser moms, inkomstskatt och arbetsgivaravgifter (egenavgifter för enskilda näringsidkare). Den seriösa taxinäringen sköter detta genom normala, inhemska betalningsvägar från taxametrar till redovisningscentraler och Skatteverket. Körintäkterna tar inte vägen över utländska företag för att återbördas efter provisionsavdrag. Sådana monetära irrfärder motverkar konkurrens på lika villkor och underminerar den svenska välfärden.
Svensk lag gäller
Boltcheferna ställer sin digitala teknik för intäktsregistrering i motsats till ”kostsamma gamla installationer i varenda taxibil”. Men nya, tekniska innovationer måste harmoniera med svensk lag innan de kan målas upp som framtida föredömen. Svensk lag anger att alla körningar ska registreras i taxametern.
I mitt tidigare inlägg anförde jag också att det kommande ”Plattformsdirektivet” behövs för att rätta till oklara anställningsförhållanden mellan plattformsföretag och förare, att det ska finnas en arbetsgivare som betalar lön, skatt och sociala avgifter. Det handlar helt enkelt om att såväl förare och företagare ska jobba med det vi i Sverige förknippar med hållbara arbetsvillkor. Bolt-cheferna kommenterar inte detta. Svenska Taxiförbundet kräver kollektivavtal eller kollektivavtalsliknande villkor. Vill Bolt instämma i det?
Lennart Kalderén
Ordförande i Svenska Taxiförbundet