Taxi Stockholm värjer sig mot aktörer som snyltar på deras varumärke genom kampanjen ”Don´t Get Ripped Off” (bli inte lurad) där taxibolaget uppmanar kunder att söka efter numret 15 00 00 i deras logotype.
För ett par år sedan var det en konkurrent som använt Taxi Stockholm som en del av sitt företagsnamn och varumärke. Konkurrenten dömdes i Patent- och marknadsdomstolen att betala ett skadestånd på över sex miljoner kronor för varumärkesintrånget.
Men det har inte hindrat andra aktörer från att imitera varumärket, det kan vara allt från taklyktor och logotyper till företagsnamn.
Taxi Stockholm har skickat varningsbrev och har även under 2023 väckt åtal mot två företag som ignorerat dessa varningar.
Kampanjen “Don’t Get Ripped Off”, har under det senaste året cirkulerat som en kampanj på sociala medier men även prytt reklamstolpar på Arlanda flygplats, Arlanda Express, samt i turistguider och informationsmaterial till de största hotellkedjorna. Syftet är att stoppa så kallade copycabs.
– Vårt mål är att skydda turister från att oavsiktligt välja fel bil som tyvärr är en alltför vanlig företeelse som kan sluta i en mycket dyr taxiresa, säger Taxi Stockholms marknadschef Henrik Boström,
Källa: Taxi Stockholm.