Svenska Taxiförbundet har i en skrivelse till infrastrukturminister Andreas Carlson framfört en önskan att regeringen tar upp frågan om ett utvidgat straffansvar för olaga samt otillåten taxitrafik, det vill säga svarttaxi.
Idag kan bara den som utför en otillåten persontransport dömas till ansvar för otillåten taxitrafik och enbart få dagsböter, vilket i de flesta fall blir låga belopp. Svenska Taxiförbundet vill att även den som förmedlar eller på annat sätt medverkar till att en olaga eller en otillåten persontransport utförs, ska kunna dömas för medhjälp till olaga eller otillåten taxitrafik, samt att ansvar även ska gälla den som för egen eller annans räkning beställer en sådan transport.
- Idag är påföljden dagsböter vilket ofta inte blir så kännbart, säger Lennart Kalderén, ordförande Svenska Taxiförbundet. Utdöms 40 dagsböter om 50 kronor vardera blir bötesbeloppet 2 000 kronor. För att polisen ska prioritera sina insatser mot problemet bör bötesbeloppen höjas till mellan 10 000 och 50 000 kronor samt inkludera fängelse i max sex månader om överträdelsen är grov och/eller regelbunden.
Bestämmelserna ska även gälla ideella, kommersiella eller offentliga organisationer som medverkar till eller möjliggör att olaga eller otillåten taxitrafik utförs.