Brist på fordon och hög investeringstakt i digital utveckling påverkade Cabonlines omsättning och resultat negativt under årets första kvartal. Intäkterna uppgick till 1 287 miljoner kronor (1450), en minskning med elva procent. Rörelseresultatet landade på 43 miljoner kronor (57).
”Kvartalet präglades av fortsatta marknadsutmaningar för privatresekundgruppen (B2C). Vår strategi och styrkan i vår affärsmodell med tre övergripande kundgrupper B2P (offentliga), B2B (företag) och B2C (privat) har hjälpt oss att navigera genom dessa utmaningar för att minska resultatpåverkan”, skriver Charlotta Söderlund, tillförordnad vd och koncernchef sedan andra april i år.
Till glädjeämnena hör att satsningen på affärsresekundgruppen (B2B) har gett resultat. Kvartalet visade en fortsatt uppgång, vilket lett till en omsättningstillväxt på 21 procent jämfört med samma period föregående år.
Sämre gick det för privatresandet där makroekonomiska utmaningar fortsätter att påverka den negativa trenden. Minskat privatresande fortsatte för fjärde kvartalet i rad och var ned 36 procent jämfört med samma period föregående år.
Den 29 februari 2024 sålde Cabonline sin danska verksamhet Taxi 4x27 till Taxa Syd Gruppen som ett led i strategiska affärsplanen att fokusera på verksamheterna i Finland, Norge och Sverige.
Källa: Cabonline.