Tidigare har Moderaterna i Stockholm överklagat beslutet om Miljözon 3 i Stockholm. Nu överklagar även Sveriges Bussföretag beslutet med motiveringen att miljözoner måsta vara möjliga att efterleva – och framförallt måst det finnas fordon som klarar kraven.
”Vi vill understryka att vi inte har några principiella invändningar gentemot miljözoner, men de måste vara möjliga att efterleva för de som vistas och har verksamhet inom zonen.
För stadsbussar är reglerna möjliga att efterleva, då det finns stadsbussar som uppfyller kraven. Men, för de som behöver klass 3-bussar, turistbussar, är situationen annorlunda. Av 1 795 klass 3-bussar i Sverige är en eldriven och det finns en handfull biogasbussar. Ingen av dessa bussar används idag i turist- och beställningstrafik.
För att säkerställa att våra medlemmar kan fortsätta att bedriva sin verksamhet, med sin gröna kollektiva busstrafik, väljer vi därför att överklaga Stockholms stads beslut om att införa en miljözon. Stockholms beslut kommer att inspirera andra svenska städer, och det är därför viktigt att förutsättningarna för att införa en miljözon klass 3 klargörs. Vi hoppas åstadkomma detta genom vårt överklagande”, skriver Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund i en debattartikel i Svenska Dagbladet.
Källa: Svenska Dagbladet.