Kommuner som byter ut sina minst använda bilar mot taxi och andra skjutstjänster får en rad samhällsnyttor på köpet; ekonomiska, sociala och miljömässiga. Det visade projektet Tjänsteskjuts som nu får en fortsättning med pilotstudier i Karlstad och enligt planen även i region Stockholm.
– Det finns relativt många projekt som studerar effekter på privat bilanvändning, men få eller inga studerar effekter av tjänstebilar. I den här studien har vi tittat på när tjänsteskjuts är ett bättre alternativ än tjänstebil och nu ska vi se hur de här idéerna kan omsättas i praktiken, säger Fredrik Holm, mobilitetsexpert och projektledare hos IVL Svenska Miljöinstitutet.
Förstudien Tjänsteskjuts – ett nytt sätt att resa i tjänsten, identifierade bland annat vilka digitala lösningar som krävs för att en kommun ska kunna ersätta tjänstebilar med andra lösningar som taxi eller andra skjutstjänster. Konceptet bedömdes ha så stor potential att man nu går vidare med pilotstudier. I höst drar det hela igång i Karlstad kommun och till våren förhoppningsvis även i Region Stockholm. Deltar gör också Klimatkommunerna och Svenska Taxiförbundet som ska se till att kunskap och erfarenheter från projektet sprids till fler kommuner och till taxibranschen.
– Färre bilar på vägarna kan ge minskade utsläpp och minskat buller men idén är också att sänka kostnaderna för kommunerna och stärka den lokala arbetsmarknaden. Till exempel kan det skapa nya och vettiga instegsjobb för dem som har svårt att komma in på arbetsmarknaden och att skattepengarna på så vis återinvesteras i den lokala ekonomin i stället för i import av nya fordon, säger Fredrik Holm.
Källa: IVL Svenska Miljöinstitutet.