Svenska Taxiförbundet är kritiska till att Kalmar länstrafik, KLT, mer eller mindre tvingade taxiföretagen att välja ombyggda biogasbussar vid en upphandling. Tre bussar har exploderat vid olika tillfälle. Nu har taxiföretagen drabbats, bland annat Vimmerby Taxi som tvingats ta gasfordonen ur drift.
-Jag har sex biogasdrivna bussar som jag måste sälja av för att köpa taxibussar till de 1,5 åren som är kvar på avtalet. Vi får inget extra för att vi byter ut dem, säger ordföranden Krister Bergqvist.
Taxiförbundets ordförande Lennart Kalderén menar att Kalmar länstrafiks krav på antal sittande passagerare och biogas som drivmedel i för stor utsträckning styrde upphandlingen mot en enda ombyggd fordonsmodell i just den fordonsklassen. Därmed snedvreds konkurrensen och trafikbolagens möjligheter att välja.
– Det är inte lämpligt, säger han.
Kalmar länstrafik håller inte med.
– Det vi gjorde var att scanna av marknaden för att säkerställa att det fanns något fordon i den här fordonsklassen. Däremot innebär inte det att vi har en fullständig bild av hur fordonsmarknaden ser ut, men det är en sak som trafikföretagen får scanna av inför att man gör ett anbud, säger Mattias Ask, trafikdirektör på KLT.
Källor: SVT och Vimmerby Tidning.