Varje år följer bransch- och arbetsgivarorganisationen Sveriges Bussföretag upp hur väl landets regioner, i sina upphandlingar av busstrafik, följer de rekommendationer som publiceras av Kollektivtrafikens Avtalskommitté. Årets rapport ”Felaktigt använda viten i kollektivtrafiken – nu behövs rätt åtgärder för att få fler resenärer” visar bland annat på en oroande utveckling av tillämpning av viten i flera regioner. Ökande krav och skärpta viten pressar trafikföretagen att hantera risker utanför deras kontroll, vilket driver upp kostnaderna i kollektivtrafiken.
Trafikföretagen måste ta höjd i sina anbud för fler oförutsägbara händelser som tidigare kunde lösas i dialog mellan beställare och trafikföretag, till exempel när bussen ska passa ett inkommande tåg.
-Är tåget försenat kan bussföretaget tvingas välja mellan att vänta in tåget, bli försenad och få vite eller köra i väg för att hålla tiden, göra ett antal resenärer missnöjda och därmed inte klara mål om nöjda kunder i avtalet vilket i sin tur kan ge vite, förklarar Anna Grönlund, branschchef hos Sveriges Bussföretag.
Rapporten visar också att ersättning i många avtal ges för körda kilometer med resenärer, utan hänsyn till tid.
Källa: Sveriges Bussföretag.