Svenska Taxiförbundets ordförande Lennart Kalderén träffade nyligen regeringens Arlandasamordnare och utredare Peter Norman som har uppdraget att stärka flygplatsens konkurrenskraft.
Inför mötet hade Taxiförbundet kontaktat samtliga beställningscentraler som ofta har körningar till och från Arlanda.
- Vi anser att mer kan göras för att underlätta för taxikunderna, framförde Lennart Kalderén. ’Friåkare’ ska inte prioriteras framför seriös taxi som har tillhörighet till beställningscentral. Samspelet mellan Swedavia och taxiföretagen är avgörande för om Arlanda ska kunna växa, eftersom kollektivtrafiken med taxi behöver öka. Vidare behövs ett långsiktigt mål för fossilfria fordon där spelreglerna ligger fast över tid.
Han tycker att mötet med Peter Norman, som var Taxiförbundets ordförande 2015-2018, var fullmatat och bra.
- Peter Norman tackade för förbundets inspel och tyckte vi hade ett gediget underlag. Jag fick uppfattningen att han delade taxibranschens principiella uppfattningar om att det måste bli lättare för resenärerna att kunna välja seriösa taxiföretag på Arlanda och också insåg de problem som måste lösas. Vi ska prata vidare om detta tillsammans med Taxi Stockholm och Cabonline, då vi också ska fördjupa oss i hur systemet på Gardemoens flygplats (Oslo) fungerar.
Pernilla Samuelsson, vd Taxi Stockholm, har en löpande dialog med Arlanda flygplats.
- Idag finns en osund konkurrens på Arlanda som inte bara drabbar oss seriösa aktörer utan även slutkunderna. De dominerande aktörerna både till antal fordon och marknadsandel är just ’fribilar’. Därtill finns stora brister i kontrollen av aktörerna som ger ett negativt resultat för Arlanda i sin helhet. Det finns ett krav på prisets "tak" för typresan men ingen kontroll av det lägsta priset, vilket utmanar de seriösa taxiföretagen och riskerar att kriminaliteten växer in i branschen.
Sasa Vejzovic, Cabonline Sverige, pekar på att taxinäringen är på god väg att ställa om till fossilfria bränslen i takt med att infrastrukturen för snabbladdare byggs ut.
- Idag finns ett par tiotal snabbladdare på Arlanda, men tusentals taxifordon som behöver el. Med tanke på Arlandas storlek och vikt för taxinäringen skulle vi tillsammans med Swedavia kunna skapa bättre förutsättningar för minskat fossilberoende i regionen.
Källa: Svenska Taxiförbundet.