I samband med Transportbildagen på Solvalla presenteras nya Renault Master som enligt tillverkaren visar en ny generation transportbilar.
Ett nytt dynamiskt bromssystem innebär att den nya modellen förbrukar 1,5 liter mindre bränsle per 100 kilometer (0,15 liter/mil) än föregångaren. Motorerna släpper ut 39 gram mindre koldioxid per körd kilometer. Man kan välja mellan manuell och automatisk växellåda. Automatväxellådan är en ny effektiv 9- växlad EAG9-låda som lanseras inom kort.
Hytten är designad utifrån föraren och ger enkel åtkomst till kontroller och skärmar. Ratten är bland annat hämtad från personbilarna och kan justeras i både höjd och djup för en optimal körställning. Vidare finns 20 förarassistanssystem som maximerar säkerheten för de som kör bilen, och för medtrafikanter. Det finns bland annat automatiskt nödbromsningssystem, släpstabilitetshjälp och intelligent farthållare
Nya Master kommer också med en elektrifierad drivlina som har räckvidd upp till 460 kilometer (WLTP) som är en standard för att beräkna räckvidd. Prestandan har möjliggjorts på grund av ny design och en ny fullt optimerad plattform som minskar energiförbrukningen med mer än 27 procent jämfört med den förra generationen eldrivna Renault Master.
Källa: Renault.