Taxikoncernen Cabonline hade under andra kvartalet intäkter på 1 225 miljoner kronor (1 472), vilket innebar ett intäktstapp på 17 procent.
Rörelseresultatet backade till 30 miljoner kronor (47) under kvartalet.
”Under det andra kvartalet 2024 stod Cabonline inför betydande marknads- och kapacitetsutmaningar, särskilt inom konsumentsegmentet (B2C), där ett överutbud av taxibilar skapade utmanande förutsättningar för både åkare och förare. Trots dessa hinder har vi genomfört strategiska åtgärder för att justera vår intäktsmodell, med målsättningen att öka intäkterna för åkare och förare. Även om detta på kort sikt har påverkat våra marginaler negativt, skapar det en stabil grund för långsiktig hållbar lönsamhet för åkare, förare och Cabonline”, skriver bolagets vd och koncernchef Charlotta Söderlund i rapporten.
Det finns dock ljusglimtar. Som att kundgruppen affärsresor visar upp en ökning av nya företagsavtal med 35 procent jämfört med samma kvartal föregående år. Dessutom ökade Flygtaxikonceptet med tre procent, trots att inrikesflyget minskade med tolv procent under samma period.
Källa: Cabonline Group.