Svenska Taxiförbundet har träffat Region Kalmar och Kalmar länstrafik för att diskutera de punkterade och sprängda rullstolsbussarna. Beslut och ansvar var på agendan för parterna Räddningstjänsten och MSB, samt beställaren Kalmar länstrafik, försäkringsbolagen bilförsäljaren och tillverkaren.
Vidare diskuterades principerna för ekonomisk ersättning till taxitrafikföretagen, upphandlingens utformning, samt de skallkrav som ledde till att endast Fiat Ducato var det fordon som taxitrafikföretagen kunde köpa in för att uppfylla avtalet.
Vid mötet framförde Förbundet att taxitrafikföretagen måste kunna blanda olika taxi/köruppdrag och själva planera dem för att få en bra och välfungerande taxiverksamhet i region och kommun.
Det är också viktigt att upphandlingar kan följas upp av beställaren för att undvika fusk – för att konkurrens på lika villkor ska råda.
Resterande del av det taxi- och serviceresoravtal som nu rullar gäller fram till årsskiftet 2025/2026. De tilläggsavtal som tillkommit tillåter att trafikföretagen får ersätta sina Fiat Ducato bussar med begagnade gamla fordon samt att de behöver ha mer verkstadstid.