Med sex år kvar till 2030 bjöd Trafikverket in till transportsektorns årliga resultatkonferens för klimatmålen, Grönt ljus 2030. Bussbranschens resa mot en fossilfri fordonspark lyftes fram som ett gott exempel.
EUs klimatmål innebär att 2030 ska fossilfria bussar utgöra 90 procent av nybussförsäljningen för klass 1-bussar, 2035 ska siffran vara 100 procent.
Idag kör svenska bussar på över 85 procent fossilfritt. Inom den offentligt upphandlade busstrafiken är siffran över 95 procent
Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag, berättade både om framgångssagan avseende elektrifieringen av stadsbussar, men också om de stora utmaningar som finns för övriga segment med bussar i klass 2 och 3.
- Laddinfrastruktur för klass 3-bussar, såsom expressbussar och bussar i turist- och beställningstrafik, är inte tillräcklig idag. Denna typ av trafik behöver ha en flexibilitet vilket gör att laddning behöver vara möjlig utanför depå och kunna kombineras med lagstadgade kör- och vilotidsregler för förarna, något som idag styr planering av resor och uppdrag, sa hon.
Att registreringen av eldrivna bussar dippat menade Anna Grönlund i stor utsträckning kan härledas till de stora leveransproblem som idag finns avseende nya eldrivna bussar och komponenter.