Trots att elbilsförsäljningen har planat ut så fortsätter utbyggnaden av den publika laddinfrastrukturen att tugga på. Det fanns i augusti 3 479 laddpunkter för publik snabbladdning i Sverige jämfört med 2 718 motsvarande tid förra året, en ökning med drygt 25 procent.
-För att elektrifieringen ska kunna fortsätta i ett högt tempo så behövs en tillgänglig och publik laddinfrastruktur, både för de som reser långt och för alla de som inte har möjlighet att ladda hemma, säger Thomas Schölin, ansvarig för e-Mobility vid Drivkraft Sverige.
Han fortsätter:
-För många av laddstationerna som nu öppnar togs dock ett investeringsbeslut för ett till två år sedan. För den vidare utbyggnaden är det viktigt att elektrifieringen av fordonsparken fortsätter så att kundunderlaget växer och motiverar fortsatta investeringar.
Under första halvåret 2024 var andelen biodrivmedel 12,7 procent, vilket kan jämföras med 27,6 procent för motsvarande period föregående år. Den drastiska nedgången förklaras av förändringarna av reduktionsplikten som genomfördes första januari 2024.