Det saknas adekvat infrastruktur, noggranna konsekvensanalyser och en realistisk tidshorisont för att införa miljözon klass 3 i Stockholm den 31 december i år skriver organisationen Företagarnas expert på miljö och klimat, Jennie Albinsson, i en debattartikel i Svenska Dagbladet.
Hon menar att åtta månader från beslutet i våras till genomförandet i december är för kort tid för att privatpersoner, transportföretag, kollektivtrafik och företagare inom zonen ska kunna ställa om:
”Det är försvinnande lite tid för att hinna investera i eldrivna bilar, byta ut en hel taxipark, köpa nya lastbilar, lägga om rutter samt anpassa logistikkedjor. Om det ens är möjlig alls, menar Jennie Albinsson.”
Dessutom saknas både en grundlig konsekvensanalys av miljözonerna och en kartläggning om vad som konkret behövs för att bygga upp den infrastruktur som behövs för att möta det kommande behovet anser Jennie Albinsson.
Med start 31 december i år införs de strängaste kraven på utsläppsminskningar från trafiken i delar av Stockholm city. Miljözon klass 3 börjar då gälla i området innanför Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen. Då får endast fordon som drivs av el, bränsleceller och gas köras där. Tunga lastbilar och tunga bussar kan dock vara elhybrider om de uppfyller kraven i utsläppsklass Euro 6.
Källa: Företagarna