Från den första november är endast eldrivna taxibilar välkomna i Oslo. Ett beslut som föregåtts av en infekterad debatt. Men, som nu är på plats. I Stockholm klankas det på Miljözon 3, vilket är en bagatell jämfört om hela Stockholm skulle bli en fossilfri bilzon.
I Sverige har antalet eldrivna bilar inom taxibranschen stadigt ökat och utgjorde per den 31 december 2023 cirka 11,5 procent av det totala antalet taxifordon. Men i jämförelse med elbilslandet nummer ett, Norge, ligger Sverige långt efter. Enligt den senaste statistiken, från i april i år, utgör eldrivna fordon 46 procent av det totala antalet taxibilar. En ökning från 28 procent året innan.
Det är ingen överdrift att påstå att taxiverksamheten i Norge genomgått betydande förändringar på fordonssidan de senaste åren. Andelen eldrivna fordon har vuxit markant, vilket också reflekterar den norska taxibranschens fokus på bättre bärkraft genom minskade driftskostnader. Strängare miljökrav har också bidragit till elbilslyftet.
Enligt statistiken är andelen eldrivna bilar nästa dubbelt så många som det näst mest använda drivmedlet, diesel, som 24 procent av fordonen drivs med. Laddhybrider kommer på tredje plats med 22 procent. Plugin-hybrider utgör sju procent och bensinbilar bara en procent.
Tesla har i den här omdaningen av norska taxibranschens fordon kopplat greppet. Under 2023 stod Tesla för 31 procent av nyregistreringarna, jämfört med 16 procent året innan. Det är Tesla Model Y och Model 3 som vunnit flest anhängare bland de norska taxiåkerierna.
Teslas lyft har inneburit att Mercedes-Benz, som tidigare var ett populärt märke bland taxiåkerierna i Norge, har fått se sin andel krympa. Det är ett bevis på att starka traditionella märken får ge vika för moderna, eldrivna fordon när taxiåkerierna prioriterar bilar som möter deras ekonomiska krav och samtidigt tar hänsyn till miljön.
Tesla Model Y och Model 3 som vunnit flest anhängare bland de norska taxiåkerierna. Foto: Tesla
Subventioner bakom lyftet
Överlag har antalet eldrivna bilar vuxit starkt i Norge de senaste åren. Den norska regeringens handelsföreträdare förklararde det med subventioner som till exempel momsbefrielse, billigare parkering och rätten att använda buss- och taxifiler på många vägar.
-Men nu är de flesta subventionerna borta, säger Øystein Trevland, ordförande i Norges Taxiförbund.
En subvention är dock kvar. Den som köper eldriven bil som kostar under 500 000 norska kronor behöver inte betala moms.
-Samtidigt har Norge även högre priser på bensin och diesel, ungefär tre kronor dyrare än i Sverige, säger Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige.
I början av november blev det också krav på att alla taxibilar i Oslo ska vara eldrivna. Ett beslut som klubbades av Oslo kommun för fyra år sedan. För att göra detta möjligt har kommunen installerat 29 snabbladdare som är exklusiva för taxi.
-Oslo kommun bidrar också med upp till två miljoner norska kronor om taxicentralerna bygger egna laddstationer, säger Øystein Trevland.
Beslutet har dock väckt motstånd och taxiförare har försökt stämma Oslo kommun för att stoppa införandet. De har bland annat påpekat att det råder brist på snabbladdare och att det inte finns någon kontroll på att alla taxiförare verkligen följer beslutet.
I Sverige försvann miljöbonusen vid köp av eldrivna bilar i november 2022. Betydligt lägre fordonsskatt gäller dock fortfarande.
Øystein Trevland vd för Norges Taxiförbund. Foto: Norges Taxiförbund
Sverige långt efter
Enligt vägtrafikregistrets registrering per den 31 december 2023 finns 20 842 taxifordon i Sverige. Av dessa utgör antalet eldrivna fordon 2 391, alltså cirka 11,5 procent av det totala antalet. Samtidigt var det en rejäl ökning jämfört med 2022 då antalet elfordon i taxibranschen var 1 341, en ökning med 78 procent!
Diesel är det dominerande drivmedlet bland svenska taxiåkerier, 9 562 fordon, vilket innebär en andel på 47 procent. Fordon som drivs på bensin är 4 982 till antalet. Andelen gasfordon är 2 073, laddhybrider 1 734, medan E85/Etanol är så gott som borta – bara tio fordon är registrerade för detta drivmedel.
Det fordonsmärke som är överlägset populärast bland de svenska taxiåkerierna är Toyota med en andel på 25,57 procent (5 120). På andra plats kommer Mercedes-Benz med 13,90 procent (2 897).
Ser man bara till eldrift så är det Skoda som toppar med 663 fordon av totalt 2 196 taxiregistrerade fordon (nästan 31 procent), följt av Mercedes-Benz med 639 av 2 897. I Sverige får Tesla nöja sig med tredjeplatsen på eldrift, 538 fordon. Toyota, som toppar totala antalet fordon, hamnar på ensiffrigt tal när det gäller eldrift, 58 fordon.
Bland taxiåkerier i Sverige är Skoda det mest populära märket bland eldrivna bilar.
Källor: Norges Taxiförbund, Svenska Taxiförbundet, Dagens Arena, Allt om elbil.