Annons:
Annons:

Tesla har kopplat greppet om den norska taxibranschen med Model Y och Model 3 som vunnit flest anhängare bland de norska taxiåkerierna. Foto: Tesla

Øystein Trevland, ordförande i Norges Taxiförbund, berättar att de flesta subventionerna för eldrivna bilar har försvunnit i Norge.

Skoda är det mest populära elbilmärket i Sverige bland taxiåkerier. Foto: Skoda.

Enbart eldrivna taxibilar i Oslo

Nyheter

Från den första november är endast eldrivna taxibilar välkomna i Oslo. Ett beslut som föregåtts av en infekterad debatt. Men, som nu är på plats. I Stockholm klankas det på Miljözon 3, vilket är en bagatell jämfört om hela Stockholm skulle bli en fossilfri bilzon.

I Sverige har antalet eldrivna bilar inom taxibranschen stadigt ökat och utgjorde per den 31 december 2023 cirka 11,5 procent av det totala antalet taxifordon. Men i jämförelse med elbilslandet nummer ett, Norge, ligger Sverige långt efter. Enligt den senaste statistiken, från i april i år, utgör eldrivna fordon 46 procent av det totala antalet taxibilar. En ökning från 28 procent året innan.

Det är ingen överdrift att påstå att taxiverksamheten i Norge genomgått betydande förändringar på fordonssidan de senaste åren. Andelen eldrivna fordon har vuxit markant, vilket också reflekterar den norska taxibranschens fokus på bättre bärkraft genom minskade driftskostnader. Strängare miljökrav har också bidragit till elbilslyftet.

Enligt statistiken är andelen eldrivna bilar nästa dubbelt så många som det näst mest använda drivmedlet, diesel, som 24 procent av fordonen drivs med. Laddhybrider kommer på tredje plats med 22 procent. Plugin-hybrider utgör sju procent och bensinbilar bara en procent.

Tesla har i den här omdaningen av norska taxibranschens fordon kopplat greppet. Under 2023 stod Tesla för 31 procent av nyregistreringarna, jämfört med 16 procent året innan. Det är Tesla Model Y och Model 3 som vunnit flest anhängare bland de norska taxiåkerierna.

Teslas lyft har inneburit att Mercedes-Benz, som tidigare var ett populärt märke bland taxiåkerierna i Norge, har fått se sin andel krympa. Det är ett bevis på att starka traditionella märken får ge vika för moderna, eldrivna fordon när taxiåkerierna prioriterar bilar som möter deras ekonomiska krav och samtidigt tar hänsyn till miljön.


Tesla Model Y och Model 3 som vunnit flest anhängare bland de norska taxiåkerierna. Foto: Tesla

Subventioner bakom lyftet

Överlag har antalet eldrivna bilar vuxit starkt i Norge de senaste åren. Den norska regeringens handelsföreträdare förklararde det med subventioner som till exempel momsbefrielse, billigare parkering och rätten att använda buss- och taxifiler på många vägar.

-Men nu är de flesta subventionerna borta, säger Øystein Trevland, ordförande i Norges Taxiförbund.

En subvention är dock kvar. Den som köper eldriven bil som kostar under 500 000 norska kronor behöver inte betala moms.

-Samtidigt har Norge även högre priser på bensin och diesel, ungefär tre kronor dyrare än i Sverige, säger Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige.

I början av november blev det också krav på att alla taxibilar i Oslo ska vara eldrivna. Ett beslut som klubbades av Oslo kommun för fyra år sedan. För att göra detta möjligt har kommunen installerat 29 snabbladdare som är exklusiva för taxi.

-Oslo kommun bidrar också med upp till två miljoner norska kronor om taxicentralerna bygger egna laddstationer, säger Øystein Trevland.

Beslutet har dock väckt motstånd och taxiförare har försökt stämma Oslo kommun för att stoppa införandet. De har bland annat påpekat att det råder brist på snabbladdare och att det inte finns någon kontroll på att alla taxiförare verkligen följer beslutet.

I Sverige försvann miljöbonusen vid köp av eldrivna bilar i november 2022. Betydligt lägre fordonsskatt gäller dock fortfarande.


Øystein Trevland vd för Norges Taxiförbund. Foto: Norges Taxiförbund 

Sverige långt efter

Enligt vägtrafikregistrets registrering per den 31 december 2023 finns 20 842 taxifordon i Sverige. Av dessa utgör antalet eldrivna fordon 2 391, alltså cirka 11,5 procent av det totala antalet. Samtidigt var det en rejäl ökning jämfört med 2022 då antalet elfordon i taxibranschen var 1 341, en ökning med 78 procent!

Diesel är det dominerande drivmedlet bland svenska taxiåkerier, 9 562 fordon, vilket innebär en andel på 47 procent. Fordon som drivs på bensin är 4 982 till antalet. Andelen gasfordon är 2 073, laddhybrider 1 734, medan E85/Etanol är så gott som borta – bara tio fordon är registrerade för detta drivmedel.

Det fordonsmärke som är överlägset populärast bland de svenska taxiåkerierna är Toyota med en andel på 25,57 procent (5 120). På andra plats kommer Mercedes-Benz med 13,90 procent (2 897).

Ser man bara till eldrift så är det Skoda som toppar med 663 fordon av totalt 2 196 taxiregistrerade fordon (nästan 31 procent), följt av Mercedes-Benz med 639 av 2 897. I Sverige får Tesla nöja sig med tredjeplatsen på eldrift, 538 fordon. Toyota, som toppar totala antalet fordon, hamnar på ensiffrigt tal när det gäller eldrift, 58 fordon.


Bland taxiåkerier i Sverige är Skoda det mest populära märket bland eldrivna bilar. 

Källor: Norges Taxiförbund, Svenska Taxiförbundet, Dagens Arena, Allt om elbil.

Annons:

Veckans (13) topp tre nyheter

Nyheter

30 mars 2025

Taxiförbundet: Region Uppsalas upphandling ett riktigt lågvattenmärke

Nyheter

29 mars 2025

Polisspaning gav resultat – man åtalas för svarttaxitrafik

Nyheter

29 mars 2025

Västtrafiks upphandling spikad

Nyheter

29 mars 2025

Gunnlög, 61, startar taxibolag på Fårö

Nyheter

28 mars 2025

EU-direktiv: B-körkort ger möjlighet att köra tyngre fordon

Nyheter

27 mars 2025

Annons:

Preliminärt beslut: åldern för att köra buss sänks till 21 år

Nyheter

27 mars 2025

Nytt Upphandlingsdirektiv kan förändra LoU

Nyheter

27 mars 2025

Bertha fokuserar på politik och rekrytering

Nyheter

27 mars 2025

Eldrivna taxibilar utgör 19 procent av fordonsparken

Nyheter

26 mars 2025

Drygt 5 000 fler taxifordon

Nyheter

26 mars 2025

Magnus Creutz tar plats som vice ordförande i Taxiförbundet

Nyheter

25 mars 2025

Toyota vanligaste taxin

Nyheter

25 mars 2025

Sveriges bussföretag: Miljözon klass 3 – undantag nödvändiga

Nyheter

25 mars 2025

Stor ökning av enbilsföretag

Nyheter

25 mars 2025

Viss inbromsning för turistbussföretagen

Nyheter

25 mars 2025

Kund tog tag i ratten – taxi körde in i lyktstolpe

Nyheter

24 mars 2025

Sparkade taxiföraren i ansiktet

Nyheter

24 mars 2025

Sjuttiofemårig kund misshandlade taxiförare

Nyheter

24 mars 2025

Digitala plattformar i fokus vid norsk skattekontroll

Nyheter

24 mars 2025

Veckans (12) topp tre nyheter

Nyheter

23 mars 2025

Gratisskjuts kartlägger behovet av självkörande fordon i Tavelsjö

Nyheter

21 mars 2025

Taxiförbundet nöjda med delbetänkandet om Arlanda

Nyheter

20 mars 2025

Taxi Stockholm avslöjar fusket: Var fjärde gig-förare använder inte taxameter!

Nyheter

19 mars 2025

Knytnävsslag i ansiktet på taxiförare

Nyheter

18 mars 2025

Nytt nummer av Taxi idag/Allt om buss kommer på fredag

Nyheter

18 mars 2025

Taxiförare misshandlad och hotad av kund

Nyheter

17 mars 2025

Sjunde generationen av VW Transport lanseras

Nyheter

17 mars 2025

Fler fordon och färre konkurser i taxibranschen

Nyheter

17 mars 2025

Veckans (11) topp tre nyheter

Nyheter

16 mars 2025

Northvolts konkurs drabbar Skellefteå Taxi

Nyheter

14 mars 2025

Danielssons Busstrafik lämnar över till Taxi Strömsund

Nyheter

14 mars 2025

Taxi Stockholm toppar hållbarhetsindex

Nyheter

13 mars 2025

Dryga böter för icke godkända taxametrar

Nyheter

11 mars 2025

Utveckling av Arlanda skulle stimulera taxinäringen

Nyheter

10 mars 2025

Snyltare försökte slå taxiföraren

Nyheter

10 mars 2025

Veckans (10) topp tre nyheter

Nyheter

09 mars 2025

Grova våldsbrott stoppas efter larm från taxiförare

Nyheter

06 mars 2025

Två nya taxiföretag i Sala

Nyheter

05 mars 2025

Begär skadestånd på 200 000 kronor för felaktig upphandling

Nyheter

03 mars 2025

Nytt taxibolag i Sundsvall

Nyheter

03 mars 2025

Argsint kvinna döms för misshandel av taxiförare

Nyheter

03 mars 2025

Veckans (9) topp tre nyheter

Nyheter

02 mars 2025

Svensk kollektivtrafik: Se vilka upphandlingar som är på gång

Nyheter

01 mars 2025

Serviceresandet ökar men förarbristen hämmar kvaliteten

Nyheter

01 mars 2025

Go-Ahead Sweden köper Trossö Buss

Nyheter

01 mars 2025

Samarbete med fastighetsbolag får fler att åka kollektivt

Nyheter

27 februari 2025

Taxiförbundet undersöker rekryteringsbehovet

Nyheter

26 februari 2025

Cabonline tar AI-hjälp för säkrare resor

Nyheter

26 februari 2025

Skattefusket inom taxi pressar Cabonlines resultat

Nyheter

24 februari 2025

Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår