Renault ser en stor potential för ökad elektrifiering av transportbilar i Sverige, särskilt när nya miljözoner och andra ekonomiska incitament införs den första januari 2025. I samband med lanseringen av nya Renault Master E-tech vill importören RN Nordic AB snabba på utvecklingen ytterligare genom att erbjuda transportbil till lägre kostnad än motsvarande dieselversion. Den nya eldrivna modellen Renault Master E-Tech Electric L2H2 med räckvidd upp till 460 kilometer har en månadskostnad på 5 290 kronor. I månadskostnaden ingår leasing, service och reparationsavtal, samt vinterhjul. Det kan jämföras med en månadskostnad på 5 502 kronor med samma villkor för en dieseldriven bil av samma modell. Skulle man räkna in skatt och drivmedel blir gapet mellan el och diesel ännu större.
– När det gäller driftskostnader på lätta transportbilar är det stora skillnader mellan diesel och el. Det innebär att andelen nya eldrivna transportbilar ligger långt efter eldrivna personbilar i antal. Det vill vi ändra på, säger Anders Hallsten, produktchef på RN Nordic AB.
I Sverige leder Renault marknaden när det gäller eldrivna transportbilar med 22,4 procent. Renaults populäraste eldrivna bil är Renault Kangoo E-tech med nära 6 000 sålda exemplar.
Källa: Renault.