Tillgängligheten i kollektivtrafiken riskerar att försämras när gapet mellan kostnader och intäkter fortsätter att öka, samtidigt som förarbristen kan bli värre. Det visar den årliga statistikrapporten från Sveriges Bussföretag.
- Trenden måste brytas, annars finns en stor risk att kollektivtrafiken försämras. Vi måste i högre grad resa grönt och öka andelen kollektivt resande. Branschen har enats om målet att fyra av tio motoriserade resor ska vara kollektiva 2030. Vi som arbetar i branschen kommer att göra det vi kan för att detta mål ska uppnås, säger Anna Grönlund, branschchef, Sveriges Bussföretag.
Samtidigt visar rapporten på positiva siffror för återhämtningen efter pandemin. Antalet påstigande i den upphandlade trafiken steg med nio procent jämfört med 2022, och är nu uppe i nästan 90 procent av 2019 års nivå. Dock är kostnadsutvecklingen alarmerande. Kostnaderna för den upphandlade trafiken har ökat med nästan 22 procent sedan 2018, medan intäkterna endast ökat med knappt 13 procent. Detta leder till ett gap som urholkar den upphandlade kollektivtrafikens ekonomi.
Utöver kostnadsutvecklingen riskerar därtill bristen på bussförare att förvärras. År 2000 hade 226 000 av landets befolkning D-körkort, 2023 var det endast 134 000. Sett till befolkningsutvecklingen är andelen med behörighet alltså ännu lägre.
Källa: Sveriges Bussföretag.