Kalmar länstrafik, KLT, har som vision att skapa Sveriges mest uppskattade kollektivtrafik. Vägen dit ska gå via mer fokus på hållplatser med större upptagningsområde, samt satsning på Bus rapid transport, BRT, som exempelvis innebär raka linjesträckningar, egna körfält, hög turtäthet, prioritet vid trafiksignaler med mera.
Det är punkter som ingår i Trafikförsörjningsprogram 2025-2033 som nyligen antogs av kollektivtrafiknämnden i Kalmar län. Det fanns dock motsättningar innan programmet klubbades. Oppositionen menade att det var för lite fokus på landsbygden och anropsstyrd trafik. Oppositionen hade dock inte tagit fram några konkreta motförslag.
BRT-konceptet är för KLT mest intressant längs E22 där hållplatser ska bli så kallade bytespunkter där man parkerar sin bil eller cykel för att åka vidare med kollektivtrafiken. Bytespunkterna ska därmed serva ett större område än en traditionell hållplats och även kunna ta emot kommersiell trafik som exempelvis långfärdsbussar.