Sveriges Bussföretag samlade företrädare för olika delar av näringslivet, branschkollegor, politiker med flera för en bussrundtur i Stockholm. Avsikten var att visa framkomlighetsproblematiken i trafiken idag, och när miljözon klass 3 införs i city. Frågor på agendan var framkomligheten i staden kopplat till miljözon klass 3, ett eventuellt framtida användande av kinesiska bussar, byggande av ladd- och gasstationer och den planerade utvidgningen av zonen.
Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund lyfte frågan om bussföretag som kör turist- och beställningstrafik kan få dispens och använda sina nuvarande bussar i den nya miljözonen som införs i delar av Stockholm city?
Lars Strömgren (MP), ordförande trafiknämnden Stockholms stad hänvisade till möjliga dispenser men som dock upplevdes som komplicerade.
Natalee Ågren, Svenska Taxiförbundet framförde att laddinfrastrukturen och framtagandet av rätt fordon inte hänger med i politikernas snabba beslut. Det är inte ekonomiskt hållbart eller ens miljövänligt att behöva kassera fordon som redan finns.
Taxi är på god väg i omställningen men om 1,5 månad behövs undantag för att allas resor i vardagen ska vara möjliga. Idag är inte samhällsbetalda LSS-resor undantagna. Den för korta framförhållningen till införandet av miljözoner riskerar helt enkelt att alla människor inte kommer fram.
Källa: Svenska Taxiförbundet.