Utredningen ”Mot en effektiv elektrifiering av transportsektorn” har lämnat sitt slutbetänkande till infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson. För busstrafiken innebär inte utredningens förslag några särskilda nya stöd.
-Busstrafiken har redan idag klarat omställningen till en fossilfri fordonspark. Över 85 procent av alla svenska bussar kör idag fossilfritt, på grund av biodrivmedel och el, informerar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.
För stadsbussar finns idag ett stort utbud av elektrifierade modeller. För regionbussar (klass ll) och turistbussar (klass lll) är situationen annorlunda. För turistbussar finns exempelvis idag enbart asiatiska bussar att tillgå, vilket ställer frågor om social hållbarhet i förhållande till övergång till elektrifiering på sin spets. Här är också laddmöjligheter ett problem, då pågående utbyggnad av laddinfrastuktur koncentrerats till det större vägnätet och hubbar för godstrafik. Stadsbussar laddas idag huvudsakligen vid depåer. För exempelvis turistbussar, som kör människor till populära besöksmål exempelvis inne i städer, blir detta ett problem.
Sveriges Bussföretag har till utredaren lyft fram problematiken, både i samtal och genom olika insända underlag.
-Tyvärr redogör utredningen bara för detta, några nya, skarpa förslag för att direkt stödja introduktionen av elbussar klass II och III och en anpassad laddinfrastruktur för dessa finns inte med, säger Anna Grönlund.
Källa: Sveriges Bussföretag.