Annons:
Annons:

Att taxi inte längre finns i många mindre tätorter börjar nu bli uppenbart, även för de folkvalda. Foto: Svenska Taxiförbundet

Svenska Taxiförbundet informerar: Bister verklighet för landsortstaxi

Artikel

Luleå, Hudiksvall, Söderhamn, Bollnäs, Motala, Linköping, Nyköping, Kalmar, Vimmerby och Västervik, orter som nyligen fått besök av förbundet för att ”kolla läget” och träffa taxiföretag som ännu inte blivit medlemmar.

Vi har fått upplevelser som lyfter, glada möten med gott humör och härlig entreprenadanda. Berättelser om vardagen som skiljer sig helt från ort till ort. Vi har fått vittnesmål om ”taxidöden” som handlar om minskat uteliv men också härjningarna från kriminell konkurrens, svarttaxi och Facebookgrupper. Vi får en tydlig bild av polisens ovilja att göra razzior, även när svarttaxibilarna paraderar mitt i synfältet. Förbundet skickar i dagarna in ett förslag till skärpta straff, inklusive fängelse för svarttaxiverksamhet.

Vi får också mycket handfasta skildringar av det kraftiga beroendet av länstrafikbolagen. Upphandlingar över hela län är vanliga, som innebär ”vinna eller försvinna” för många taxiföretag. Att taxi inte längre finns i många mindre tätorter börjar nu bli uppenbart, även för de folkvalda. En väg att underlätta för landsbygdstaxi är att upphandla i mindre ”tårtbitar” så att det blir möjligt att ”komma igen” om samhällsbetalda uppdrag försvinner i ett område. ”Tårtbitarna” kan upphandlas skilda år för att ytterligare underlätta konkurrensen. Hittills ser vi snarast motsatsen, stora geografiska upphandlingar över hela regionen tycks vara strategin. Förbundsstyrelsen och kansliet diskuterar kontinuerligt (och bearbetar ett antal förtroendevalda) om hur samhället ska förmås ta ansvar för att taxiservice ska kunna existera över hela landet. Detta är en devis som alla förtroendevalda skyndsamt håller med om, men det blir oftast inte mer än så. Resultatet, det vill säga den verklighet våra medlemmar lever i, är mer bister.

Lagen gäller

I lagen om kollektivtrafik finns 14 § som anger: ”Den regionala kollektivtrafikmyndigheten ska verka för en tillfredsställande taxiförsörjning i länet.” Samhällets ”branschorganisationer” är tveksamma till hur denna paragraf ska tolkas. Den åberopas alltför sällan vid upphandlingar. Men från taxibranschen måste vi konstatera följande:

•  Lagen finns där.

•  Den gäller.

•  Det är de regionala kollektivtrafikmyndigheterna som har ansvaret för att lagen uppfylls.

Lennart Kalderén

Annons:
Annons:
Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår