Inledningsvis vill jag tacka för förtroendet från kongressen att som ordförande få leda Svenska Taxiförbundet i ytterligare tre år. När jag valdes på kongressen 2021 sades det om mig att ”han har taxihjärta”. Det var något av det finaste jag hört.
Före, under och efter kongressen diskuterades förhållandena mellan storstadstaxi och taxiföretagen i de mindre metropolerna och på landsbygden, från norr till söder. Även relationerna mellan de största taxiföretagen och andra har varit på tapeten.
Jag vill påstå att den problembild våra taxiföretagare möter ute på fälten är till största delen gemensam. Svarttaxi är en styggelse, ojämlika konkurrensvillkor och skatteundandragande likaså. Att tala med en röst gentemot samhällskunderna är också det ett behov som förenar oss.
Förbundet ska agera stöd och verktyg för att göra branschen hörd och sedd. Därför är det avgörande, ett existensvillkor, att förbundet kan tala för hela Taxi-Sverige. Förbundet ska vara relevant för hela landets taxiföretagare och bidra med kunskap och engagemang för medlemmarnas situation och utmaningar. Vårt kansli arbetar aktivt med kommunikation och finns till för vägledning och stöd när problem uppstår.
Problem medlemmarna möter
Under de tre år jag nu varit verksam som er ordförande har jag sett många prov på de problem våra medlemmar möter. Upphandlingsfrågor dominerar, men här finns också felkonstruerade gastankar som skjuts sönder av räddningstjänsten, tunga batterier som kräver ändrade EU-riktlinjer för körkort i syfte att färdtjänstfordon ska kunna drivas med el, regioner som vill eller inte vill att det ska finnas en tillfredsställande taxiservice, miljözoner som ska genomföras på rekordtid utan att regelverk och undantag är uppdaterade, etc.
Stor spännvidd
Det finns en spännvidd i alla dessa frågor som verkligen tänjer på taxinäringens och förbundets förmåga. Vi ska lyckas med att vara relevanta för alla våra medlemmar. Vi är ”hemmaplanen” för alla oavsett var hemmaplanen ligger geografiskt. För att spetsa till frågan: Vem ska annars göra det?
Jag ser fram emot arbetet i förbundsstyrelsen. Vi har en ärendebalans på mer än 50 olika frågor att ta itu med. Jag blickar också framåt mot nya möten med fler rundresor runt om i Sverige för att träffa medlemmar i deras vardag. Sist men inte minst ska vi arrangera konferenser med aktuella taxifrågor på agendan: Taxi Norr och Taxi Syd. Väl mött inför allt spännande som väntar!