I Norge har regeringen tillsatt ett “drosjeutvalg” (taxiutskott) tillsammans med bland annat Norsk Taxiforbund för att ta fram åtgärder för större stabilitet i taxinäringen. Nu finns beslut i Stortinget om att anslutning till beställningscentral ska bli obligatorisk. Det återstår en viss prövning gentemot konkurrenslagstiftningen, men inriktningen är klar. I Finland har Finska Taxiförbundet haft intensiva diskussioner med den finska regering om korrigerande åtgärder, bland annat på taxistolpar i Helsingfors. I Danmark lever taxinäringen mer under ordnade förhållanden sedan länge, där gäller regeln att taxi ska vara anslutna till obligatoriska beställningscentraler.
Våra nordiska grannar visar på betydelsen av att det finns en branschorganisation som för taxinäringens talan. Jag vill understryka detta inte minst för vår del. Avregleringen 1990 gav taxinäringen stora friheter men talade också om att konkurrensen måste bedrivas inom lagstiftningens ramar. Dessa ramar kan bara upprätthållas av statliga myndigheter. Men, vi är inte nöjda med hur staten sköter sin del av uppdraget.
Därför behövs vår branschorganisation som kan rikta strålkastarljuset på sprickor i systemet. Att påminna om att seriösa taxiföretag inte ska behöva förlora på kriminell konkurrens. Vi talar inte om något slags idealtillstånd, det är lag och ordning som behövs. Med risk för att göra oss omöjliga hos polismyndigheten måste vi upprepa budskapet: hjälp oss med att upprätthålla lagstiftningen! Det var vårt budskap till Justitiedepartementet i förra månaden, som har Polismyndigheten inom sitt ansvarsområde. Tänk er att behöva be ett av Sveriges äldsta departement om att upprätthålla svensk lag!
KTM behöver en stark motpart
När Stockholm ska införa en miljözon inom ett par månader behövs det en branschorganisation som stöttar lokala aktörer för att peka på behovet av dispenser som inte bara täcker färdtjänst och sjukresor utan också “omsorgsresor”.
Regionala kollektivtrafikmyndigheter (“länstrafiken”/KTM) har en monopolliknande roll på beställarsidan. När KTM går fram för tufft i upphandlingar eller trafikförändringar, när trafikledningssystemen lägger för snäva tidsscheman då måste det finnas ett taxiförbund som stöttar de lokala taxiföretagen och slåss för deras existens. De flesta KTM är intresserade av att lyssna till taxinäringens uppfattningar inför upphandlingar. Då har branschorganisationen en given uppgift att bidra med information och föra branschens talan.
Ett vässat förbund
När rullstolsfordonen ska bli eldrivna krävs tyngre batterier, gränsen för B-körkort måste då höjas. Då krävs det att någon är beredd att agera i Bryssels korridorer för att få fram en regelförändring som kan fungera i Sverige. Det har Förbundet gjort och lyckats bra.
När riksdag och regering eller myndigheter diskuterar taxifrågor behövs kunskap från våra experter. Våra uppvaktningar av riksdagsutskott och enskilda riksdagsledamöter bidrar till att ge debatten ett lyft.
Vårt Förbund måste arbeta förebyggande genom information och direkt påverkan för att stärka taxiföretagens möjligheter. I den tuffa konkurrensmiljön vi lever i, legal och illegal konkurrens, är det angeläget att vi är vässade och “på G”. Vi ska vara våra medlemmars hemmalag.