Annons:
Annons:

Svenska Taxiförbundet kämpar vidare för att kvalitét gör skillnad.

Svenska Taxiförbundet Informerar: Riktig taxi gör skillnad

Artikel

I vår rapport Branschläget 2025 som nyligen publicerats har vi ett stort fokus på ’Riktig taxi gör skillnad’.  Vi presenterar bland annat vår kampanj där vi beskriver den svenska taxinäringens breda verksamhetsområde för persontransporter: skolresor, sjukresor, färdtjänst, privatresor och företagsresor. Alla resor som levereras med service, trygghet och omtanke.

Tyvärr präglas taxi av en annan verklighet som består av oseriös konkurrens, kriminalitet i form av svarttaxi och knivskarp konkurrens i offentliga upphandlingar.

”Never waste a good  crisis”, sade Winston Churchill en gång. Varje kris innebär också en möjlighet. Kan vi se uppförsbacken som en möjlighet? Vi kanske behöver tydligare peka på vilka kvalitéer som vi, i vår del av branschen, håller hårt på?

Svenska Taxiförbundet har ”God Taxitradition” som hederskrav för våra medlemmar. Det inbegriper korrekta affärsmetoder, de traditionella kvalitéer vi förknippar med taxitransporter samt kravet att våra medlemmar ska göra rätt för sig när det gäller skatter och avgifter. 

Fenomenet ”taxi”, som har en uråldrig historia, riskerar idag att tunnas ut beroende på de oseriösa utmaningar vår bransch möter. Här och nu skulle jag vilja sticka ut hakan och lyfta begreppet ”riktig taxi”, för att förtydliga vad vi menar med våra kvalitetsbegrepp. 

Att vara korrekt i sina affärsmetoder är att hålla avtal. ”Pacta sunt servanda”, är latin för ”avtal ska hållas”. Det är två parter i ett avtal. Den ena parten kan vara starkare än den andra. Men båda parter ska hålla avtal. Taxi ska föregå med gott exempel. 

Våra taxiföretag lämnar inte kunderna i ett tomrum. Våra affärsmetoder innebär också att erbjuda en kontakt för reklamationer och synpunkter. Det sker genom våra beställningscentraler.

Relevanta krav

Medlemmar i Svenska Taxiförbundet ska också vara medlemmar i BKY, behörighetskontroll för yrkestrafiken. Därigenom säkerställer vi att nödvändiga taxitillstånd och taxiförarlegitimation finns, varje dag. Taxiförare hos våra medlemmar har lokalkännedom, utbildning i att ge service till kunderna och har höga ambitioner att hålla tiderna. Det handlar om yrkesstolthet men också om en kvalitét som är självklar för riktiga taxiföretag. Återigen säkerställer vi dessa kunderbjudanden genom att taxiföretaget kör för en beställningscentral. 

För att fortsätta uppräkningen så har våra medlemsföretag kollektivavtal eller motsvarande utfästelser. Det innebär att anställningsförhållanden, löner och arbetstiden är reglerad. När Expressen i december skrev om ”människoexploatering” var det inte vår del av ”branschen” man kritiserade. 

Alla dessa faktorer är kvalitéter i taxitransporterna där riktig taxi verkligen gör skillnad. Riktiga taxiföretag har ordnad prissättning, värjer sig mot oreda i taxiköer på Arlanda och andra ställen, slår ner på prismissbruk, utbildar sina taxiförare med höga ambitioner och hårda krav, fullgör skyldigheten att använda taxameter, försvarar plikten att alla företagare ska göra rätt för sig genom att betala skatter och avgifter till det allmänna och uppmuntrar kontroller från polisen och Skatteverket för att nå konkurrens på lika villkor. 

Vilka taxiföretag vill du åka med? Vilka taxiföretag vill du att din kommun eller region ska upphandla färdtjänsten från? Svenska Taxiförbundet kämpar vidare för att kvalitét gör skillnad. Det är vår marknadsanpassning.

Annons:
Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår