Nyhetskanalen ’Rapport’ sände ett taxireportage nyligen. Inslaget handlade om de så kallade ’appbolagen’ som sänker löner/ersättningar för sina förare till nivåer som inte går att leva på. En stockholmsresa mellan Klarabergsviadukten och Farsta betingade det facila priset av 135 kronor för en kund. Med en sådan prissättning blir det rimligtvis inte många kronor över till föraren.
Lyckligtvis var ”Rapport” tydlig med att det i reportaget gällde så kallade ’appbolag’, som inte alltid agerar så som seriösa taxiföretag ska. Priset för samma resa med några av våra medlemsföretag hade kostat kanske fyra gånger så mycket. Men då tillämpar våra medlemsföretag kollektivavtalsliknande villkor och betalar skatter och avgifter enligt reglerna. ”Det utgör prisskillnaden”, som ett av våra medlemsföretag påpekar, kort men kristallklart. Men den vinklingen gjordes inte i reportaget. Man ska vara försiktig med att kritisera media. Därför nöjer jag mig med att konstatera att reportaget visar att media har mycket att vinna på att våga genomlysa ’appföretagens’ prispolitik, inte minst ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Reportaget blir också ett illustrativt exempel om hur den seriösa taxitrafiken drabbas när konkurrensvillkoren sätts ur spel.
Sök till seriösa bolag
Med hälsning från våra medlemsföretag finns det som väl är alternativ för de förare som vill ha en förändring. De som anser sig misskrediterade av ’appbolagen’ kan söka anställning hos taxiföretag som använder kollektivavtal eller liknande villkor. Taxiföretag som har ambitionen att erbjuda kunderna bästa möjliga service samtidigt som man ger sina transportörer och förare löner och ersättningar som går att leva på. Hållbara villkor helt enkelt.
Tips till Rapport
Taxibranschen, den del vi arbetar för, ropar efter tusentals taxiförare. Det är förare med utbildning och avtalsenliga löner som vårt samhälle och näringsliv behöver för att erbjuda resor med omsorg – att köra privatkunder, färdtjänst, sjukresor och inte minst de yngsta till skolan, som ska lära sig hur ett civiliserat samhälle är tänkt att fungera.
Det konstruktiva samhällsperspektivet kan vara något att tänka på inför nästa granskning i ’Rapport’.