Annons:
Annons:

Taxi visar samhällsanda menar Lennart Kalderén.

Svenska Taxiförbundet informerar: Fyra bilder av samhällsanda

Artikel

Ordet ”samhällsanda” är tilltalande. Bland synonymerna hittar man ”medborgardygd” och ”hemkänsla”. Det låter ännu bättre. Det känns till och med hemtamt.

De ringer från lokalradion i Örebro. Regionen förlitar sig på att hänvisa sjuka och olycksfall till att ta taxi när ingen ambulans står att finna. Är det rimligt, frågar reportern? Ja, svarar taxis sakkunniga.”Vi ställer upp med det vi kan. Vi har bårar så vi kan köra de som råkat illa ut i skidbacken. Så länge det inte är för blodigt ordnar vi det mesta.” Så kan man sammanfatta svaren, som verkligen glädjer mig.

En annan bild, tråkigare sådan, om en annan fråga. Våra medlemmar vittnar ofta om hur svarttaxi, ofta genom Facebookgrupper, tar över privatmarknaden på kvällar och helger. Signalerna är flera om taxiföretag som måste stänga vissa tider. Det är bara Polisen som har makt, myndighet och resurser att bekämpa brottslighet i vårt samhälle. Men Polisen säger sig inte prioritera åtgärder mot svarttaxi, det tar för mycket resurser, det är för låga straff.

För man samman dessa bilder ser vi prov på entreprenörskap och samhällsanda i den första bilden. Vad ser vi i den andra?

Fler bilder

En tredje bild. Transportarbetareförbundet inbjuder till ett stormöte i Gävleborgsregionen för att lyfta larmsignaler om alltför snäva tidsramar för att hinna med färdtjänst och sjukresor. Beställaren X-trafik stödjer sig på det nyinköpta trafikledningssystemet och har hittills inte lyssnat på signalerna från taxibranschen. Viten används flitigt, nya direktupphandlingar görs.

Tack vare Transports möte kan branschen nå fram till ansvariga politiker med larmsignalerna. Förmår de förtroende­valda gå in i närmare diskussioner med trafiktjänstemännen?

Sista bilden kommer från en annan del av landet. Jag talar med en taxiföretagare som, liksom många andra, haft det övermåttan snärjigt under den ­första måna­den efter sommarlovet. Hans taxi­företag har tvingats hantera närmare 300 schemaändringar i skolskjutstrafiken. ”Det är inte ofta man är hemma före midnatt”, konstaterar denne vardagshjälte. Min tanke är att jag hoppas skolledningarna inser den samhällsanda som måste till för att eleverna ska komma fram och åter till skolan, i rätt tid.

Ut i fingerspetsarna

Taxiföretagare är entreprenörer ut i fingerspetsarna. Avtal om samhällsbetalda transporter handlar om så mycket mer än själva transporten. Kringadministration och transportledning medför mycket jobb som långt ifrån alltid är betald tid samt ofta med krav på handling nu, eller helst igår. Kommuner och regioner får mycket för pengarna.

Våra medlemmar kommer inte med ursäkter som ”det kan vi inte prioritera”. Vi använder inte det språkbruket. Taxi visar samhällsanda.

”Det är inte ofta man är hemma före midnatt”

Annons:
Annons:
Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons: Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår